"dasar hati yg senantiasa terpendam...adakah sinar yg mungkin terpadam"


Saturday, October 8, 2011

julia

"adib oo adib !!"
aku tersentak. fikiran yg td teringat memori silam. senyum manis sorg teman
teman? kekasih barangkali...pd aku
pd dia...susah nak ku huraikan. erm..biarlah ape org nk kata
tentang aku dan dia...tp pd aku...nyawanya ada dlm htku

julia...sungguh besar jasa kau pdku, bagaimana aku mampu membalasnya
sedangkan pengajianku ini masih belum tamat. kau...makin jauh tinggalkan aku dgn kejayaan

aku malu...nak menatapi wajah kau. nak bertentang mata pon aku xmampu. apatah lagi mahu menyunting kau sebagai suriku.

arghhh...aku xmampu untuk memperisterikanmu. biarlah imran anak tauke balak yg memilikimu. biar suci hatiku menjadi saksi.

"adib..." sapa makcik bedah dengan lembut, iaitu panggilan mak aku di kampung ini. kali ini aku tinggalkan memori itu jauh2. aku bingkas bangun meninggalkan lirik mata ibuku yang asyik merenungku.

"sudah lah dib, yg lama jgn dikenang." keluh ibuku.

aku faham perasaan ibu. ibu banyak mengajar aku erti hidup.

................................................................................................................

julia...
aku titip warkah ini
dalam keluh kesah
tatkala
kembang mawar sejambak
wangi menusuk kalbuku
namun jauh di sudut hati
tak kugapai jambangan itu
bahagia lah kau di sana
dengan anganku yang xmungkin kunjung tiba...

......................................................................................................................

aku kira warkahku dh smpai di tangannya...mujur ada si daus, posmen tetap di kampung ini.
dia lah yg menjadi penyampai nadiku di sini. sejak aku mula kenal julia di surau hingga membawa bibit cinta di hati. sejak itu daus mula berkhidmat untukku. aku puji baktinya kerna tanpa bayaran yang dicagar.

"dib...jangan kau susahkan si daus tu, walaupun dia xmacam kita kau jangan ambil kesempatan atasnya." pesan ibu.

"xlah bu, adib mintak tlg dia je,"
"lagipun dia mmg menuju ke rumah julia, apa salahnya adib kirim kat dia." ujar aku selamba.

aku tau ibu tentu risau dengan tingkahlaku aku. dia juga risau kalau2 org kampung mencemuhnya. masakan tidak anak penoreh getah dan bersuamikan nelayan mampu hidup berbesankan ketua kampung yang berpencen askar berpangkat lt kol. entahlah...biarlah apa orang nak kata. aku tetap dengan prinsip aku, yang nak kawin aku dan julia bukan orang tuanya.

aku menung lagi. tapi betul juga kata orang. enggang sama enggang mana sama dengan pipit. mana boleh pipit terbang sekali.

aku bangun dan berlari ke hujung jalan. mencari daus yang telah jauh hilang kelibatnya. rasa sesal mula menyelinap dalam fikiranku. xpatut aku mengirim warkah kpd julia lagi. takut nanti julia berubah hati. sekeras-keras kerak nasi pasti lembut dengan air. aku ingat perumpaan itu. melayu memang kaya dengan kiasan. begitu juga dengan sajak pendek yang ku karang buat julia. aku bimbang kalau2 bait kata itu membuka hati julia kembali terhadap aku.

kalau itu yang berlaku pasti orang kampung akan memulau ibu dan ayah. merosakkan majlis perkahwinan tok ketua anjang dengan mak tijah. sedangkan wang saku aku semasa di sekolah menengah pon tok anjang yang berikan. duit getah yang ibu perolehi pon hasil kebun tok anjang. enjin sangkut ayah pon dari sumber yang sama. arghhh...xboleh kah hidup aku ni tanpa bantuan daripada tok anjang?

aku toleh ke hujung rumah, kelihatan basikal ayah masih ada. elok tersandar di pohon kelapa. sudah lama aku tak dekati apatah lagi mengayuhnya. pada aku, ini hak ayah dan aku xberhak untuk mengusiknya. tambahan lagi aku xnak susahkan ayah. aku tahu ayah sudah cukup susah untuk memilikinya. jadi aku xnak disebabkan aku, basikal ni rosak. tapi kali ni aku xkira, biar apa yang terjadi aku mesti dapatkan semula surat itu.

aku xmahu perkara buruk berlaku. air muka ibu dan ayah harus aku pertahankan kali ini. biar jibeng, awit, johan dan usop mengeji aku lantaran julia tidak kumiliki. biar semangat dan janji untuk miliki julia tidak kutepati. biar.....biar dan biar itu semua terjadi.

aku buka langkah yang tadinya hanya kecil tapi kini seakan pelumba jalan kaki. aku sengaja tidak mahu berlari kerana ku tahu ibu akan menghidu pergerakan ku.

sambil ku atur kiri kanan langkahku, aku sempat menjeling ibu di bawah rumah. leka dia melurut daun kelapa untuk dibuat penyapu. duit tambahan buat ayah dan ibu agar terisi juga sakunya. kelihatan juga si 'comel', kucing kesayangan ibu sedang asyik memerhatikan liuk lentok hujung lidi. menunggu masa untuk menangkapnya. kebiasaan, tika ini comel sudah nyenyak diulit mimpi di hujung atap rumah ku. nyaman berbumbungkan pucuk beringin yang berjuntai. mungkin ibuku masih belum gaul sepinggan nasi bercampur ikan rebus untuknya.

ku capai basikal ayah dan mula mengayuhnya. sepantas mungkin. aku fikir tindakan ku tidak disedari ibu. namun dalam kesiapsiagaan aku terlupa untuk menaikkan tongkat basikal. bunyi geseran besi tersadung pada banir beringin memeranjatkan ayam betina ibu yang sedang bertelur. riuh rendah kokok sambil ia terbang terus ke bawah rumah. ibu melatah, 'comel' lintang pukang menuju ke semak tepi longkang.

aku senyum sambil menjerit "maaf bu, adib ke kedai sekejap!"

ku tinggalkan ibu terpinga-pinga antara dengar dan tidak teriakan ku tadi. misi aku perlu diselesaikan.

kayuhanku makin laju sama cekal dengan semangat jiwaku. dadaku berombak dan degup jantungku kencang hingga hujung jalan besar itu. kemudian senyap.

...............................................................................................................................

"makcik, abg adib ada kirimkan surat pada julia dulu."

"julia...abg xdpt bahagiakanmu. abg insan kerdil yang xmampu beroleh kesenangan.
kita ibarat langit dan bumi. terpisah jauh dalam dunia nyata, terpisah jua di akhirat sana.
namun dalam hati kecilku, anggaplah aku sebagai abangmu. anggaplah ibu dan ayahku seperti keluargamu. jenguklah mereka jika aku tiada. kerna mereka dan kau pernah saling mengasihi satu tika dulu."

mata mak bedah dan julia bertemu. lidah kelu lalu menitis butir-butir jernih menuruni mulus pipi masing-masing. mengungkap seribu sendu dan ingatan yang tiada batasnya. hari ini genap sebulan adib meninggalkan semua. meninggalkan ingatan yang tiada penghujung tentang cintanya terhadap julia.

...................................................................................................................................

No comments:

Post a Comment